Zo werkt een Wmo-aanvraag
Hulpmiddel aanvragen? Deze stappen kun je nemen
Aanspraak maken op de Wet maatschappelijke ondersteuning?
Ben je minder mobiel door een lichamelijke beperking? Of tijdelijk door ziekte en/of revalidatie? Dan kan een mobiliteitshulpmiddel je helpen om weer comfortabel en veilig te bewegen. Vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) ondersteunen gemeenten iedereen om zoveel mogelijk zelfstandig te blijven. Hierdoor worden hulpmiddelen of aanpassingen (deels) vergoed, wanneer je hier aanspraak op maakt. Hoe je aanspraak maakt, lees je hieronder.
Contact opnemen met je gemeente
Neem altijd eerst contact op met het Wmo-loket van je gemeente. Dit kan vaak online of telefonisch. Jullie plannen samen een gesprek in waarin je persoonlijke situatie en vraag wordt besproken. Dit heet een keukentafelgesprek. Je kan je in dit gesprek gratis laten ondersteunen door een cliëntondersteuner, familielid of mantelzorger.
Besluitvorming van de gemeente
Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en de uitkomsten van het eerdere gesprek, neemt de gemeente een besluit over jouw Wmo-aanvraag. Dit kan 6 tot 8 weken duren. De gemeente onderscheidt 2 soorten ‘Wmo-voorzieningen’: algemene voorziening (zoals taxi service, huishoudelijke hulp) en individuele voorziening (oplossing op maat). Binnen de individuele voorziening zijn er vaak de onderstaande uitkomsten mogelijk.
- Je ontvangt een hulpmiddel in bruikleen van de gemeente en betaald hier een eigen bijdrage voor. Dit is meestal €19,- per maand.
- Je ontvangt een pgb (persoonsgebonden budget). Met dit budget kun je zelf een hulpmiddel aanschaffen waar jij dit wilt. Bijvoorbeeld via onze partner Mango Mobility.
Is jouw aanvraag afgewezen en vind je dit onterecht? Dan kun je hier bezwaar maken.
Contact met de hulpmiddelen leverancier
Is je Wmo-aanvraag goedgekeurd en ontvang je een hulpmiddel in bruikleen? Dan brengt de gemeente je in contact met de leverancier van het hulpmiddel. Bijvoorbeeld RSR. Welke leverancier dit is, kan per gemeente verschillen. De leverancier bekijkt welk hulpmiddel het beste bij jou en jouw vraag past. Een opmeting bij je thuis volgt.
Aflevering en service
Alles besproken, opgemeten en gereedgemaakt? Dan wordt het hulpmiddel bij je afgeleverd. Je ontvangt dan ook instructies over hoe je het hulpmiddel gebruikt. Mocht RSR jouw leverancier zijn, kun je altijd contact opnemen bij vragen of problemen. Via het online portaal Mijn RSR of onze klantenservice.
Wmo-aanvraag in 4 stappen
- Neem contact op met je gemeente en plan een persoonlijk gesprek in over jouw situatie
- De gemeente beoordeelt je situatie en wijst je eventueel een Wmo-voorziening toe
- Goedgekeurd? Een adviseur van de hulpmiddelen leverancier komt langs voor een opmeting
- Alles gereed? Het hulpmiddel wordt bij je thuis afgeleverd en je ontvangt de nodige instructies
Heb je een vraag?
Bijvoorbeeld over de Wmo-aanvraag of de dienstverlening van RSR?
Bekijk onze meestgestelde vragen of neem contact op.