December 21, 2021

Nieuwe kijk op verspilling

Door: Roy Derksen – Procurement, innovation & sustainability

Bij RSR, onderdeel van de Louwman-divisie Care, denken en werken we vanuit beschikbaarheid. Het altijd voorhanden hebben van het juiste hulpmiddel op het juiste moment, voor cliënt én zorgverlener. Maar binnen onze markt is dat geen vanzelfsprekendheid. In deze blog lees je er meer over.

Als we bij RSR met klanten spreken over beschikbaarheid, dan leggen we algauw de link met verspilling. Want als de beschikbaarheid van hulpmiddelen niet optimaal is, kun je van verspilling spreken. Van gebrek aan efficiëntie en inzicht. Denk aan hulpmiddelen die verkeerd of onnodig zijn ingezet, of die zijn kwijtgeraakt. Middelen die er wel zijn, maar die we niet in het vizier hebben, waardoor er toch een tekort ontstaat.

Het begrip verspilling wint dan ook steeds meer terrein bij ons, maar het is zeker geen nieuwe uitdaging. Het heeft altijd bestaan, het wordt alleen pas echt zichtbaar door schaarste. Schaarste als het gaat om grondstoffen, maar ook op het gebied van kennis en capaciteit. In het Nederlandse zorglandschap zien we als organisatie veel van zulke schaarste. Dat kost geld, maar ook tijd.

 

Flow

Reductie van verspilling is dan ook waar het over zou moeten gaan binnen de zorg. Minder verspilling, meer toegevoegde waarde. We moeten streven naar een flexibele beschikbaarheid van hulpmiddelen, lagere kosten en een hogere kwaliteit van zorg. Streven naar flow, wat men binnen LEAN ‘een proces zonder wachttijden’ noemt. Zonder wachttijden hulpmiddelen om cliënten en zorgverleners heen laten stromen. Zodat zij altijd kunnen vertrouwen op het juiste hulpmiddel, op het juiste moment. Maar waarom werkt dat vandaag de dag niet zo?

Onze huidige denk- en werkwijze heeft duidelijk een negatieve invloed op beschikbaarheid. Het onnodig aanschaffen of het kwijtraken van hulpmiddelen zijn eerste vormen van nutteloos verbruik. Maar ook het niet juist en tijdig inzetten van nieuwe technologieën zijn goede voorbeelden. De vraag is, hoelang kunnen wij ons dit veroorloven? Dan niet gezien vanuit een kostenperspectief, want bezuinigen kan iedereen. Handelen vanuit het juiste clientperspectief, daar gaat het hier om. Als wij namelijk in staat zijn om hulpmiddelen om een client heen te zetten, in plaats van alleen erin, dan kunnen wij samen het zorgproces veranderen. Dan gaat de zorg om de cliënt heen draaien en niet andersom… Maar hoe doe je dat?

 

Alles draait om data

Data is hier het sleutelwoord. De slimme scootmobiel van Welzorg is er een goed voorbeeld van. Data verkregen vanuit slimme technologie, maar ook vanuit asset tracking- en deeltechnologie. En deze data geeft ons inzicht in waar de vertragende activiteiten binnen het zorgproces zitten. En dus hoe en waar we de beschikbaarheid en mobiliteit kunnen vergroten. En dat is waar wij het over hebben, het creëren en vergroten van mobiliteitsgeluk. Voor elke doelgroep en op elke locatie. Vanuit een optimale dekking, door het inrichten van digitale pools en de inzet van slimme hulpmiddelen. Binnen open en gesloten community’s, binnen gemeentelijke grenzen. In de wijk, in de buurt en binnen zorginstellingen. Dat is onze richting, en dat is precies waar we goed in worden.

Maar we kunnen het niet alleen en nodigen u graag uit om mee te denken. Dus kom met suggesties, met ideeën… om straks beschikbaarheid te kunnen garanderen. Voor iedereen, elke dag én overal!

 

Meer informatie?

Wilt u meer weten of samen eens sparren? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen

Nieuwe kijk op verspilling met data