20 juli 2022

‘RSR laat zien wat er allemaal wél kan’

Sinds twee jaar werken RSR en Brentano samen. Niet alleen op het gebied van hulpmiddelen, maar ook op het gebied van kennis. Met collega Peter de Haan (coördinator RSR-vestiging in Schagen) ging RSR langs bij verzorgingshuis ’t Huis aan de Poel in Amstelveen, om deze Brentano-locatie beter te leren kennen. Vaste ergotherapeuten Fouzia Bajnan (26) en Melike Cetintas (26) vertellen over hun werk en over de samenwerking met RSR.

 ‘Hun adviezen zijn een aanvulling voor ons als ergotherapeuten’

 

Fouzia werkt sinds twee jaar voor Brentano en is dus vanaf het begin betrokken bij de samenwerking. Ze vertelt: ‘Het begin was lastig, omdat ik de enige ergotherapeut in huis was. Maar met de hulp van collega’s en van Peter en Remco (adviseur RSR) kwam dat goed, en heb ik kunnen ervaren wat het vak zo mooi maakt.’ Melike werkt sinds een half jaar voor Brentano en zit daar goed op haar plek: ‘Binnen de organisatie word je echt gewaardeerd.’

Goede energie
Binnen de samenwerking is RSR verantwoordelijk voor de bovenbudgettaire middelen, de GRZ en de Wlz. Fouzia: ‘We wilden alle hulpmiddelen bij één leverancier bestellen, daarom kozen we voor RSR. Bij de vorige leverancier bestelde het zorgpersoneel ook zelf rolstoelen, maar vaak niet goed op maat. Daardoor stonden veel rolstoelen stil. Ook was er geen duidelijk overzicht van de hulpmiddelen, dat hebben we nu wel. Het is mooi om te zien hoe we de samenwerking hebben opgebouwd.’ Peter: ‘We zijn niet alleen als uitvoerende partner betrokken, maar ook als kennispartner. Dat je ook je ervaring mee kunt geven aan ergotherapeuten, geeft energie en werkt heel prettig samen.’

Toegevoegde waarde
De samenwerking is flexibel en toegankelijk, vinden Fouzia en Melike. En zowel RSR als Brentano is klantgedreven. Fouzia: ‘Remco legt altijd veel uit en neemt de tijd. Zo heeft hij ons geleerd dat je een aandrijfsysteem op een trippelrolstoel kunt zetten. Ik weet nu veel beter welke cliënt wat nodig heeft.’ Melike: ‘RSR laat zien wat er allemaal wél kan. Daar zit echt hun toegevoegde waarde.’

Die flexibiliteit uit zich ook in de rolverdeling. Peter: ‘We kijken altijd samen naar wat het beste is voor de klant.’ Melike: ‘We gaan respectvol met elkaar om en houden elkaar scherp.’

Benieuwd hoe RSR het verschil kan maken voor jouw organisatie?

Persoonlijk advies
RSR adviseert niet alleen de ergotherapeuten, maar ook de cliënten van Brentano. Fouzia geeft als voorbeeld: ‘Een cliënt wilde zelf een scootmobiel kopen, maar Remco legde uit dat er dan veel eigen kosten bij zouden komen. Hij adviseerde de cliënt daarom om de scootmobiel via het zorgkantoor aan te vragen. Dat kon omdat meneer een indicatie ZZP met verblijf heeft. Zulke adviezen zijn echt een aanvulling voor ons als ergotherapeuten.’ Melike: ‘En als Peter of Remco iets zien, bijvoorbeeld een hoofdsteun die verkeerd staat, grijpen ze direct in.’

Ander perspectief
Melike: ‘Een leverancier die meedenkt is heel belangrijk. Als ik iets niet weet, vraag ik het aan Peter of Remco – en andersom.’ Eén casus bleef Fouzia vooral bij: ‘Een cliënt had veel wonden en zat in een kantelstoel, maar verslechterde. Ze had een andere stoel nodig, maar haar zoon was heel standvastig en wilde niet veranderen. Daarop is Remco met hem in gesprek gegaan. Met zijn uitleg was het perspectief van de zoon meteen gedraaid.’ Melike vat het mooi samen: ‘RSR maakt de mensen eerst bewust van de situatie, en lost die vervolgens op. Dat is de kracht van RSR.’

RSR Samenwerking Brentano