9 september 2025
RSR met trots de eerste partner van Ziggy Mobility
Ziggy Mobility maakt het met ‘de Ziggy’ mogelijk om iemand in een rolstoel te duwen terwijl je ernaast loopt in plaats van erachter. Deze innovatie bevordert het persoonlijke contact voor rolstoelgebruikers, hun naasten en zorgmedewerkers. Het maakt ons daarom erg trots om aan te kondigen dat RSR de allereerste officiële partner is van Ziggy Mobility. We spreken met Job Sesink en Lucy Bennett, medeoprichters van Ziggy Mobility, over de voordelen van deze prachtige innovatie en ons nieuwe partnerschap.
Een moeder, een dochter en een uitdaging: het begin van Ziggy
Het begon allemaal met een vraag van Nicole, de moeder van Yrsa, haar toen 18-jarige dochter met ernstige meervoudige beperkingen. Nicole liep altijd achter de rolstoel van Yrsa om haar te duwen. Hierdoor is communicatie met haar non-verbale dochter zo goed als onmogelijk. “Is daar geen betere en eenvoudige oplossing voor, zodat ik naast haar kan lopen?” Met die vraag kwam Nicole uit bij een studentenproject van de TU Delft en de Erasmus universiteit. Job en Lucy, toen beiden studerend aan de TU Delft, kwamen erachter dat deze oplossing nog niet bestond.
“Als je de rolstoelen van nu vergelijkt met die van 1950 zijn de verschillen eigenlijk helemaal niet zo groot. De innovaties die er zijn geweest, waren vooral gericht op het makkelijker maken van het duwen voor degene achter de rolstoel. Wat wij hebben gedaan is echt focussen op de persoon in de rolstoel. Wat je dan ontdekt is dat er in het huidige aanbod heel weinig aandacht is voor persoonlijk contact. Dat hebben wij met de Ziggy opgelost”, aldus Job.
De Ziggy was in eerste instantie bedoeld als oplossing voor Yrsa en Nicole als onderdeel van een studentenproject, maar al snel kwam er veel interesse voor de Ziggy. “We hadden wel wat publiciteit gehad, maar er kwamen ook heel veel vragen vanuit het netwerk van Nicole” zegt Job. Lucy: “Toen beseften we: dit is geen studentenproject meer. Dit is iets wat de zorg echt nodig heeft”.
Wat Ziggy écht doet: “Je gaat van iemand rondduwen naar echt samen wandelen”
De Ziggy is een uniek product in de markt en de impact is groot. “Als wij samen gaan wandelen, lopen we ook naast elkaar,” zegt Job. “Dat is gelijkwaardigheid, maar voorheen was dat met een rolstoel onmogelijk. De Ziggy haalt die belemmering weg.” Voor mensen die non-verbaal communiceren, slechthorend of doof zijn, of leven met dementie is dat verschil cruciaal. Bij dementie zie je bijvoorbeeld dat mensen vergeten dat er iemand achter hen loopt.” vertelt Lucy. “Maar als je naast elkaar loopt, is er contact. Mensen die slechthorend of doof zijn kunnen met de Ziggy ineens communiceren in gebarentaal tijdens een wandeling. Dan is er gewoon veel meer mogelijk”. Op dit moment loopt er een onderzoek bij Vilans om te kijken of de Ziggy ook ingezet kan worden in de ouderenzorg.” De eerste resultaten zijn veelbelovend. De behoeften van ouderen zijn eigenlijk niet heel anders,” zegt Job. “Ook zij willen verbondenheid en gelijkwaardigheid.”
De verhalen uit de praktijk zijn hartverwarmend. “Tijdens een pilot zei een fysiotherapeut over een cliënt die geduwd werd met een Ziggy: ‘Wow, normaal zit hij nooit zo!’,” herinnert Job zich. “Hij keek opzij, legde zijn arm over de rolstoel en begon te kletsen. Het was zó’n verschil.” Lucy vult aan: “Bij een andere pilot zag ik een mevrouw die helemaal in zichzelf gekeerd was. Maar tijdens de wandeling leefde ze op. Ze raakte in gesprek en er was echt even menselijk contact. Dat is wat we allemaal zoeken, toch?”
Ook voor zorgmedewerkers is de impact groot. “Ze zien nu waar bewoners op reageren,” zegt Job. “Een glimlach, een gebaar of wijzen naar een bloem, je kunt daar direct op inspelen. Je gaat van simpelweg iemand rondduwen naar echt samen wandelen. Als zorgmedewerker kun je dan heel goed de impact van je zorg zien.”
Van prototype tot product: “We hebben echt veel verschillende versies getest”
De weg naar het huidige ontwerp was uitdagend en leerzaam. “We hebben miniatuurversies gebouwd, stuurmechanismen getest en uiteindelijk wel zes verschillende modellen ontwikkeld,” zegt Lucy. “Een van onze prototypes hebben we getest bij ’s Heeren Loo, maar de oplossing die we toen hadden bleek eigenlijk veel te zwaar te zijn om te duwen. Toen ik een keer een rondje wandelen was, zag ik een achtergelaten step liggen. Toen dacht ik: “Kunnen we daar niks mee?”. Dat idee heeft uiteindelijk geleid tot de Ziggy zoals hij nu is. De Ziggy is eenvoudig op het frame van de rolstoel te bevestigen met een klemsysteem.
Michiel Hoendervangers (Manager RSR) in de rolstoel, geduwd door Job Sesink (mede-oprichter Ziggy Mobility)
“De grootste uitdaging was een manier vinden om de rolstoel van de zijkant te duwen, maar toch rechtdoor te kunnen lopen. Als je alleen een stang aan de zijkant van de rolstoel zou bevestigen kun je de rolstoel eigenlijk alleen maar ronddraaien. Dit hebben we opgelost door een van de zwenkwielen, ofwel draaibare wielen, van de rolstoel op te tillen met de Ziggy. Het stuurbare wiel van de Ziggy wordt daarmee het vierde wiel van de rolstoel. Omdat de achterwielen van de rolstoel gefixeerd zijn kun je heel makkelijk sturen met het wiel van de Ziggy, zonder dat je daarvoor hard hoeft te duwen.
“Verder kun je het gebruiken, zoals je dat bij een rolstoel kunt doen. Je kunt dezelfde hobbels op en af als anders. Ook de draaicirkel wordt niet groter. De rolstoel wordt er wel iets breder van, maar zelfs in een oud stadscentrum ondervinden we helemaal geen problemen. Als hij toch een keer te breed is kun je de Ziggy eenvoudig losklikken.”
Samen met RSR bouwen aan de toekomst van zorg
In de zoektocht naar een partner die ons kon helpen met kennis, ervaring en korte lijntjes met de zorginstellingen zijn we bij RSR uitgekomen. Eigenlijk was vanaf de eerste gesprekken al duidelijk dat we helemaal op één lijn zaten. We willen allebei de beste oplossing voor de bewoner en de zorgmedewerker leveren” Lucy voegt toe: “RSR gaat ons helpen met de doorontwikkeling. We gaan samen zorginstellingen bezoeken en kijken naar hoe we met de Ziggy de rolstoelervaring voor de gebruiker nog verder kunnen verbeteren.” Job sluit af: “RSR vormt voor ons de essentiële verbinding met de zorginstellingen. Omdat de lijntjes zo kort zijn kunnen we heel snel verbeteringen implementeren.”
Op de vraag of er nog meer innovaties, zoals de Ziggy, gaan komen bij Ziggy Mobility is Lucy duidelijk: “Ja absoluut. Je hoort zoveel verhalen en krijgt zoveel vragen als je de Ziggy laat zien: ‘Oh maar ik loop ook tegen een ander probleem aan, hoe zit dat dan? En hebben jullie hier ook een oplossing voor?’. We willen nu eerst de Ziggy stevig neerzetten, daarna gaan we samen met RSR nieuwe verhalen maken.”
Ben je geïnteresseerd in de Ziggy? Vanaf nu kunnen partners van RSR de Ziggy inkopen. Neem contact op met jouw vaste RSR contactpersoon of stuur een e-mail naar info.wlz@rsr.nl.
