14 mei 2025

Speciaal voorkeursassortiment voor Noorderbreedte

Prachtig nieuws: RSR en Noorderbreedte breiden de samenwerking uit! Noorderbreedte is een grote zorginstelling met 15 vestigingen in het noorden van het land. Met de vele verschillende specialismen, waaronder Parkinson, Korsakov en Gerontopsychiatrie, is Noorderbreedte een hele mooie instelling waar we ontzettend graag partner van zijn.

Eind 2024 heeft Noorderbreedte ervoor gekozen om na 7 jaar samenwerking op het gebied van bovenbudgettaire hulpmiddelen en GRZ-rolstoelen ook verschillende andere categorieën, zoals klein medische hulpmiddelen en positioneringshulpmiddelen onder te brengen bij RSR. Het vertrouwen dat daaruit spreekt maakt ons natuurlijk ontzettend trots. We spreken met Anja Zijlstra over de samenwerking en de implementatie van deze nieuwe categorie hulpmiddelen. Anja werkt al zo’n 25 jaar bij Noorderbreedte, waarvan de afgelopen 2 jaar als inkoper en contractmanager.

 

Een succesvolle samenwerking

De samenwerking is voor beide partijen een groot succes. ‘De samenwerking bevalt echt heel goed. De lijntjes met RSR zijn heel kort, waardoor het makkelijk samenwerken is’ vertelt Anja. ‘Er wordt altijd proactief meegedacht en niet naar ons gekeken alsof ze ons toch al binnen hebben.’

Toen Anja startte als inkoper waren Noorderbreedte en RSR de samenwerking op het gebied van bovenbudgettaire hulpmiddelen aan het evalueren. ‘Dat verliep heel prettig. RSR denkt echt met ons mee, maar kan ook kritisch zijn. Dat vind ik mooi.’ Anja licht toe: ‘Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar ik hoor nooit eenzelfde probleem vaker terugkomen. Als wij iets signaleren wordt er serieus naar gekeken. Er waren op een gegeven moment wat vragen over een specifieke productcategorie. Daarover zijn we in gesprek gegaan en dat heeft RSR heel goed opgelost. Ik ben over het algemeen gewoon echt heel tevreden.’

 

Uitbreiding naar nieuwe productcategorieën

Vanaf 1 november 2024 zijn Noorderbreedte en RSR ook partners op het gebied van klein medische hulpmiddelen, positioneringshulpmiddelen en verschillende andere categorieën hulpmiddelen. Noorderbreedte werkte meer dan 10 jaar samen met de vorige leverancier. De keuze voor een nieuwe leverancier is gemaakt om het hulpmiddelenaanbod beter af te stemmen op de behoeften van cliënten en zorgmedewerkers.  ‘Je wilt je bewoners altijd de best mogelijke zorg geven, maar tegelijkertijd moesten we kritisch naar geld gaan kijken. Daarom hebben we besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier voor klein medische hulpmiddelen. Uiteindelijk ging het tussen drie partijen, waaronder RSR’.

Voor Noorderbreedte heeft de fijne samenwerking op het gebied van bovenbudgettaire hulpmiddelen nauwelijks invloed gehad op de keuze. ‘RSR heeft de lopende samenwerking ook helemaal niet gebruikt in de aanbesteding. Ze hebben klein medische hulpmiddelen behandeld als een volledig nieuwe implementatie’. Op de vraag waarom de keuze dan uiteindelijk op RSR is gevallen heeft Anja een duidelijk antwoord: ‘We hadden vooraf 3 beoordelingscriteria opgesteld: prijs, kwaliteit en duurzaamheid. Kwaliteit had daarbij de hoogste wegingsfactor en RSR scoorde het beste op kwaliteit. Noorderbreedte verwacht ook geld te gaan besparen met de uitbreiding van de samenwerking: “We verwachten vooral door de hoge score op dienstverlening dat we ook een stuk efficiëntie terug gaan winnen. Daardoor gaan we op andere plekken weer besparen”.

Na de keuze voor RSR startte de implementatie: ‘Daar moet ik RSR de credits voor geven, er wordt echt ontzettend proactief meegedacht. Het wordt heel fijn en pragmatisch opgepakt. Alles wordt keurig bijgehouden door de implementatiemanager en RSR pakte echt de lead. Dat was heel fijn.’ Als RSR vinden wij het belangrijk om onszelf altijd te verbeteren en houden de lijnen daarom kort. Op de vraag of we tijdens implementaties nog dingen kunnen verbeteren is Anja kort: ‘Goedkoper worden mag natuurlijk altijd, haha. Maar nee, ik zou oprecht geen verbeterpunten bedenken. Jullie zijn zo betrokken, proactief en echt meedenkend geweest. Jullie kunnen kritisch naar jezelf kijken. Als er een foutje wordt gemaakt, komt er gelijk iemand in de lucht. Dat is echt wat wij nodig hebben, daar kunnen we op vertrouwen.’

 

Het voordeel van een voorkeursassortiment

Samen zijn we gestart met het opstellen van een voorkeursassortiment. We zoeken naar één soort hulpmiddel per categorie, zoals positionering en de algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL). ‘We hebben samen met RSR besloten welke productgroepen we prioriteit geven’, benadrukt Anja. ‘Daar zijn dan ook echt mensen uit het werkveld bij betrokken. Het opzetten van dat voorkeursassortiment doen we met een fysiotherapeut, 2 ergotherapeuten, 3 ergocoaches en een facilitair teamleider. Zij kunnen dan input geven over wat er in de praktijk nodig is.’

Het voorkeursassortiment gaat Noorderbreedte tijd en geld gaan besparen. Met een voorkeursassortiment is de keuze voor een hulpmiddel eenvoudig te maken en hoeft het hulpmiddel niet steeds opnieuw samengesteld te worden. ‘RSR gaat ons nu adviseren in wat we het beste als voorkeursproduct op kunnen nemen. RSR is dus in de lead. Ze blijven ons daarbij de komende jaren helpen door te kijken naar wat er allemaal op de markt komt. Als er iets nieuws op de markt komt wat voor het voorkeursassortiment interessant is, bespreken we samen of dit een verbetering is.’

 

Oog op de toekomst

Samen leggen we een stevige basis voor de toekomst. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het voorkeursassortiment. Zo zijn de werkzaamheden voor de categorieën ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen) hulpmiddelen, mobiliteitshulpmiddelen en hulpmiddelen voor positionering al in volle gang. Binnenkort worden daar nog anti-onrust systemen, klein medisch en fysio aan toegevoegd. RSR en Noorderbreedte staan daarover in nauw contact. ‘Ik vind het vooral fijn dat RSR heel erg de verbinding zoekt. We gaan voor een hele mooie samenwerking!’, sluit Anja af. En daar sluit RSR zich volledig bij aan.

Team Noorderbreedte
Contact opnemen