July 13, 2020

Gerdien Poutsma, Ergotherapeut Siza

“Samen met RSR kijken we naar een zo goed mogelijke balans tussen zelfredzaamheid en juiste positionering.”

Direct na mijn afstuderen ben ik begonnen bij Siza. Er was een vacature vrij voor ergotherapeut en daar heb ik op gesolliciteerd. Door mijn werk bij Siza werk ik inmiddels alweer een aantal jaar samen met RSR. Om de mobiliteit van onze cliënten te vergroten heeft Siza op een gegeven moment gekozen voor een samenwerking met RSR om hulpmiddelen te leveren, aan te passen en te repareren vanuit de Wlz (Wet Langdurige Zorg). Deze wet geeft mensen in een instelling de mogelijkheid om door middel van een hulpmiddel zo mobiel mogelijk te blijven. Net uit school wil je graag zo snel mogelijk aan de slag en ik ben heel erg blij dat ik hier heb gesolliciteerd. Het is echt een heel leuke en bijzondere doelgroep. We werken met mensen van 2 tot 99 jaar die vol in het leven staan, en hebben niet het idee dat ze in een instelling wonen. We gaan er ook heel anders mee om. Men heeft een eigen woning binnen Siza, niet een kamer. Men heeft ook een eigen adres. Het is een instellingswoning, maar iedereen woont in principe zelfstandig en krijgt zorg op maat.

‘De samenwerking die we met RSR hebben, vind ik erg fijn, omdat ik een ander belang heb dan de adviseurs van RSR.’

Als ergotherapeut sta je regelmatig voor verschillende uitdagingen. Op een gegeven moment kwam er een cliënt bij ons wonen met een progressieve spieraandoening met een heel snel verloop. Om dat bij te blijven, dat is echt lastig. Iets wat je dan net hebt geregeld in overleg met RSR, ben je dan na een half jaar of een kwartaal alweer aan het aanpassen en opnieuw aan het ontwikkelen. Je bent altijd in principe te laat, en dat heeft te maken met de cliënt. Die moet eraan toe zijn om een verandering door te willen maken en te krijgen, en dat is heel moeilijk. We gaan aan de slag met RSR en met cliënten die bijna altijd wel een co-mobiliteit of een combinatie lichamelijk met verstandelijke beperking heeft, maar ook verschillende ziekten die heel onbekend zijn. Ik denk dat we met elkaar vooral heel erg open moet staan voor wat de vraag van een cliënt is en voor wat de mogelijkheden daarvoor zijn. RSR en ik zijn kritisch naar elkaar. ‘Hebben we nu wel het maximale bereikt? Kan het niet op een andere manier?’. Het is belangrijk om elkaar scherp te houden.

‘Ik wil nu toch een standaard stoel, want met de spullen van RSR gaat het allemaal veel beter en hoef ik niet maanden te wachten op een nieuw product.’

De samenwerking die we met RSR hebben, vind ik dan ook erg fijn, omdat ik een ander belang heb dan de adviseurs van RSR. Zij willen tot een goede technische oplossing komen en ik wil tot een passend hulpmiddel voor de cliënt komen. Daar kun je op die manier leuke beslissers over hebben, als het gaat om wat technisch haalbaar is en wat de cliënt graag wilt. Het zoeken naar een oplossing, samen met RSR en de cliënt, is uitdagend, maar zeker ook de moeite waard.

Het is voor ons een grote stap geweest naar RSR, want RSR heeft een andere visie op maatwerk. Waar alles voorheen altijd op maat werd gemaakt door de vorige leverancier, heeft RSR ons laten zien dat er heel veel standaard producten zijn die we zo kunnen instellen dat het maatwerk wordt. Dat heb ik nooit zo bekeken, maar dat klopt, dat heb ik gemerkt en geleerd. Als iets vervangen moet worden, maakt deze visie het ook simpeler. Ik denk dat dat wel de specialiteit is van RSR om standaard producten op maat te leveren. Uiteindelijk kunnen we er daarmee voor zorgen dat de cliënt sneller geholpen is. Ik hoor nu ook cliënten zeggen: ‘Ik wil nu toch een standaard stoel, want met de spullen van RSR gaat het allemaal veel beter en hoef ik niet maanden te wachten op een nieuw product.’ Dat is wat mij betreft een prachtig compliment en geeft beeld bij de samenwerking die we met RSR zijn aangegaan.