25 september 2023

‘Mijn verleden als ergotherapeut komt goed van pas’

Koen Euren is sinds vijf jaar adviseur bij RSR Revalidatieservice B.V. in Breda. Door zijn ergotherapeutische achtergrond kan hij zich goed verplaatsen in klanten en bewoners.

‘Ik zoek altijd naar de vraag achter de vraag’

Bij RSR werken we graag met bevlogen mensen die alleen maar het beste willen voor hun cliënt. En daar is adviseur Koen Euren een mooi voorbeeld van. Hij werkte eerder als ergotherapeut bij Thebe, en was daar al negen jaar bezig met mobiliteit. Hij vertelt: ‘Na levering van een stoel was ik als ergotherapeut altijd al bezig met de finetuning voor een zo optimaal mogelijke zithouding. Die ervaring komt nu goed van pas in mijn werk bij RSR.’

Het mooiste team
Als adviseur bij RSR ben je een spin in het web. Koen: ‘Ik heb met allerlei partijen te maken: zorgkantoren, ergotherapeuten, mantelzorgers, de zorginstelling. En natuurlijk het allerbelangrijkst: met de cliënt zelf. Ik sta heel dicht bij de bewoners om hen te ondersteunen, dat vind ik bijzonder aan mijn werk. Dat is ook wat ik het allerliefst doe: mensen helpen.’ Koen doet dat met een heel team van RSR, dat naastuit bestaat. ‘Maar het mooiste team vorm ik met de bewoner en de ergotherapeut,’ vertelt hij. ‘Zo was er een paar maanden geleden een bewoner van Thebe die zijn voet moeilijk op de voetplaat van de rolstoel kreeg. Daarvoor hebben de ergotherapeut en ik de volgende oplossing bedacht en geproduceerd: een hulpmiddel met hefboom principe wat makkelijk is in gebruik zodat de bewoner zijn voet weer zelfstandig op de voetplaat kreeg.’

Doorvragen
RSR denkt samen met zorginstellingen, ergotherapeuten en bewoners na over zulke oplossingen. Koen: ‘We weten precies wie de ergotherapeuten en bewoners zijn. Iedereen denkt mee in het gehele proces: zowel ik als adviseur, als de monteurs en de binnendienstmedewerker. De lijnen zijn kort, waardoor je het gevoel krijgt echt naast de bewoners en ergotherapeuten te staan en daadwerkelijk betekenisvol bent. Meedenken én vooruitkijken maakt het proces voor iedereen makkelijker.’

Om ervoor te zorgen dat de bewoners van een instelling zo mobiel mogelijk zijn, doen we bij RSR ook onderzoek. Koen legt uit hoe hij dat aanpakt: ‘Het is vooral belangrijk om door te vragen, zodat je de vraag achter de vraag begrijpt. Zo kom je tot de kern van het probleem en kun je dat samen met de ergotherapeut en bewoner oplossen.’ En dat geldt niet alleen voor het werken met cliënten, vervolgt Koen: ‘Het geldt ook voor het interne proces. Om dat te verbeteren, is het goed om steeds weer die waarom-vraag te stellen. Zo helpen we elkaar, de zorginstelling en de bewoners, nog beter.’

Samenspel
Als adviseur is de interactie met mensen heel waardevol, benadrukt Koen nog maar eens. ‘Een aantal maanden geleden was ik bij een bewoner met alzheimer. De rugondersteuning voldeed niet voor deze bewoner en dus moesten we de stoel aanpassen. Alleen was het door haar ziektebeeld moeilijk om contact te maken. Mondelinge communicatie lukte niet. Om toch de juiste oplossing voor de stoel te kunnen vinden, heb ik mijn benadering afgestemd op haar. Door haar licht aan te raken, kreeg ik een reactie via haar blik. Zo hebben we met knikjes op een rustige manier een aanpassing kunnen realiseren. Samen met haar, en afgestemd op haar. Precies zoals we het graag willen.’

Medewerkersverhaal Koen Euren
Contact opnemen