July 13, 2020

Sjoerd Havermans, Servicemonteur RSR

“Het vak van revalidatie servicemonteur leer je in de praktijk. Daar is geen opleiding voor, het is uniek”

Ik ben al 17 jaar werkzaam als servicemonteur. Nog elke dag word ik uitgedaagd om nóg meer oplossingsgericht en vindingrijk te zijn, zodat je met alle mogelijke materialen en kennis oplossingen voor je cliënt vindt. Basistechnieken leer je op school, maar het vak van revalidatie servicemonteur leer je in de praktijk. Daar is geen opleiding voor, het is uniek. Wij doen hier onze specialistische opleidingen en cursussen. Als je er niet uitkomt dan bel je één van je collega’s. Hier staan wij altijd voor elkaar klaar. Zo blijven we leren.
Het bijzondere van monteur zijn bij RSR is dat je echt het verschil maakt, iedere dag opnieuw. Onze klanten zijn meestal bewoners van revalidatie- en zorginstellingen. Je hoopt voor hen dat een zorgmiddel tijdelijk is. ‘Ik hoop dat ik je niet goed leer kennen’ zeg ik wel eens voor de grap tegen een cliënt.

“Je hebt soms het gevoel dat je naast een technische, ook een maatschappelijk functie vervult”

Voordat ik in de revalidatietechniek terecht kwam ben ik altijd in de techniek werkzaam geweest. Een groot verschil met mijn vorige werkomgeving is dat ik nu veel meer met de eindgebruiker/klant te maken heb en daardoor elke dag waardering krijg voor mijn werk. Niet dat de vorige opdrachtgevers niet dankbaar waren, maar wanneer je iemand zelfredzaam kunt maken of houden komt daar toch een ander soort waardering uit dan wanneer je een mooie wenteltrap in iemands huis mag plaatsen; of dat je een machine hebt gerepareerd waardoor er weer doorgewerkt kan worden.
Zo is een familielid van mij ook eens in een instelling terecht gekomen om te revalideren na een val. Ondanks haar respectabele leeftijd mocht ze na een paar maanden gelukkig weer naar haar eigen huis. Het is mooi om te zien dat veel revalidanten na een kort gebruik van een rolstoel of ander hulpmiddel weer op eigen kracht hun leven kunnen oppakken. Je geeft hen dan weer hun onafhankelijkheid terug en dan zie je hun eigenwaarde en zelfvertrouwen groeien. Ja, dat doet zeker wat met me. Je hebt soms het gevoel dat je naast een technische, ook een maatschappelijk functie vervult.

“We streven ernaar om het leven van de cliënt zo mobiel mogelijk te maken”

Ik werk ook bij de storingsdienst. Dan ben je van vrijdagmiddag half 5 tot maandagochtend 8 uur beschikbaar voor directe hulp. Zo is het weleens voorgekomen dat ik werd opgeroepen voor iemand die ’s avonds laat met een ‘ingestorte‘ accu stilstond in het bos. En hoe vind je iemand in het donker op een bospad? Nadat ik de auto midden in het bos had geparkeerd moest ik het geluid, dat die man maakte, volgen. Dat werd een uitdagende speurtocht. Die cliënt had iets te diep in het glaasje had gekeken, wilde naar huis en de kortste weg was door het bos. Ik heb toen zowel het hulpmiddel als de cliënt in mijn auto moeten tillen. Die mocht sowieso niet meer rijden… Tja, saai is het nooit!

Sjoerd Havermans